moles molsa cal pal

Pere Moles porta la seva molsa a Cal Pal

Cal Pal acull per segona vegada a l’artista visual i comissari Pere Moles Sans en una nova mostra molt personal. L’exposició MOLES MOLSA, que es podrà visitar fins al 18 de setembre de 2025, transforma la molsa en un element artístic i conceptual per reflexionar sobre el territori, la cultura i la contemporaneïtat des d’una mirada orgànica i geomètrica.

L’exposició està estructurada a partir de tres grans eixos: ART, IDENTITAT i REFLEXIÓ, que es despleguen en espais diferenciats (les tres plantes de Cal Pal) amb una selecció d’instal·lacions que combinen materials naturals, geometria i símbols culturals.

La protagonista absoluta de l’exposició és la molsa natural tractada (Cladonia stellaris, coneguda com molsa de ren), recol·lectada de manera sostenible als boscos de Suècia i Noruega amb certificats ambientals que en garanteixen la regeneració i el respecte per l’ecosistema. Aquesta molsa no és viva, però manté la seva textura suau i olor natural, i no necessita ni aigua ni manteniment. A Andorra també es troba en estat natural, però està legalment protegida i no pot ser recollida, fet que accentua el seu valor simbòlic i la seva connexió amb el territori.

A la planta baixa, l’eix temàtic ART introdueix el visitant a través de tres formes geomètriques (cercle, quadrat i hexàgon), construïdes amb molsa. Aquestes formes dialoguen amb la pedra i amb l’arquitectura de la casa, i donen pas a una reinterpretació de grans noms de l’art contemporani com Kazimir Malevitx, Josef Albers, Frank Stella i Jasper Johns, amb obres adaptades al llenguatge natural de la molsa, generant un pont entre art històric i matèria orgànica.

A la primera planta, sota l’eix IDENTITAT, es presenten peces que reinterpreten símbols culturals d’Andorra. Banderes andorranes construïda a partir de molsa acolorida i en diferents formes geomètriques, i una Verge de Meritxell monumental pixelada en molsa, ofereixen una mirada contemporània sobre elements patrimonials que formen part de la memòria col·lectiva.

Finalment, la planta sota coberta, més conceptual i introspectiva, representa l’eix REFLEXIÓ. Aquí s’hi projecten imatges generades per intel·ligència artificial a partir de patrons de molsa, i s’hi poden veure instal·lacions com les “Cares cobertes de molsa”, una reflexió sobre la dissolució del jo en la natura, i l’exposició acaba amb ul gran cercle negre, símbol de buit, de pausa i d’absència.

Amb MOLES MOLSA, Pere Moles reprèn el diàleg entre art i territori que ja havia iniciat a Cal Pal amb l’exposició Estripagecs, Contrastos, Fusió i Memòria (2020), on posava en valor elements de l’arquitectura vernacular pirinenca. Ara, amb una mirada diferent però igualment arrelada, l’artista ens convida a mirar la natura més silenciosa -la molsa- com un agent de transformació capaç de canviar la percepció, la forma i el significat de l’espai.

L’exposició ha estat concebuda en harmonia amb l’espai expositiu, integrant-se de manera subtil i respectuosa a l’arquitectura de Cal Pal, i es podrà visitar fins al 18 de setembre de 2025.